V dňoch 10.−11. februára 2025 sa na Fakulte aplikovaných jazykov uskutočnilo dvojdňové intenzívne školenie na tému Obchodné rokovania v kontexte medzinárodného obchodu, ktoré viedol významný odborník Dr. Troy Wiwczaroski z Debrecínskej univerzity v Maďarsku.
Školenie sa zaoberalo širokou škálou tém vrátane vplyvu ekonomických, geopolitických a kultúrnych faktorov na obchodné rokovania, uplatňovania strategických rokovacích techník na optimalizáciu obchodných dohôd a rozvoja efektívnej komunikácie a rozhodovania v prostredí VUCA. Osobitný dôraz sa kládol na analýzu cenových modelov, vypracovanie ponúk v kontexte medzinárodného trhu a uplatňovanie pravidiel Incoterms s cieľom pripraviť účastníkov na zložité obchodné situácie v globálnom meradle.
Dr. Troy Wiwczaroski, ktorý okrem akademickej práce v rámci prednášok z predmetu Advanced Readings in World Economy pôsobí aj ako odborný poradca nadnárodných spoločností, ako je napríklad Emerson, poskytol študentom exkluzívny pohľad na praktické aspekty medzinárodných rokovaní. Vďaka jeho bohatým skúsenostiam zo sveta obchodu a rokovania získali účastníci cenné poznatky, ktoré môžu efektívne využiť vo svojej budúcej kariére.
Názory študentov
„Dr. Troy Wiwczaroski výnimočne prepojil akademickú teóriu s praktickým využitím, pričom každú situáciu podložil konkrétnymi príkladmi z reálneho podnikateľského prostredia. Získané poznatky poskytli cenný pohľad na proces konsenzuálneho rozhodovania a jeho strategické riadenie.“ (Tamara Mrázová)
"Diskusie o regionálnych prístupoch k obchodným stratégiám nám ukázali význam adaptívneho rokovania v globalizovanom svete. Získané zručnosti sú prínosom nielen pre profesionálny rozvoj, ale majú široké uplatnenie aj v každodennej komunikácii.“ (Lea Kovalská)
"Prostredníctvom simulovaných rokovaní sme si osvojili schopnosť prispôsobiť sa rôznym štýlom rokovania. V rámci diskusií sme analyzovali cenové modely, upravovali ponuky na základe trhových podmienok a uplatňovali pravidlá Incoterms na určenie zodpovednosti kupujúceho a predávajúceho." (Nela Jánošová)
"Jedným z najzaujímavejších aspektov školenia bola možnosť analyzovať konkrétne obchodné situácie a pochopiť, ako rôzne kultúry interpretujú identické neverbálne prejavy alebo rokovacie taktiky. Tento viacrozmerný pohľad na rokovanie nám poskytol širokú perspektívu, ktorá je nevyhnutná pre efektívne strategické plánovanie v nadnárodných spoločnostiach, najmä pokiaľ ide o zmluvné podmienky a výpočet celkových obchodných nákladov." (Virág Csicsay)
„Školenie ma presvedčilo, že úspešné rokovania nie sú len o vecných argumentoch, ale aj o schopnosti strategicky pracovať s emóciami a vnímaním partnera. Zaujala ma najmä analýza Johariho okna v kontexte obchodných rokovaní, ktorá osvetlila vplyv vnímania seba samého a iných na efektívnosť komunikácie." (Sabina Pošteková)
"Bola to výnimočná príležitosť osvojiť si moderné rokovacie stratégie v praxi s dôrazom na psychológiu komunikácie a medzikultúrne rozdiely. Simulácie a reálne obchodné scenáre nám umožnili zažiť dynamiku rokovania v praxi, čo považujem za neoceniteľný prínos do budúcnosti." (Matej Šebo)
Zorganizovala: doc. PhDr. Ildikó Némethová, PhD.